اگر تا به حال به فروشگاه قطعات خودروی محلی خود رفته اید و در راهروی روغن موتور قدم زده اید، احتمالاً از تعداد انتخاب های مختلفی که دارید شوکه شده اید یا حتی غافلگیر شده اید. مارک های مختلف، مقادیر مختلف، وزن های مختلف و حتی انواع مختلف روغن وجود دارد. در دنیا چگونه می توانید بدانید که کدام یک برای شما مناسب است؟
در واقع آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. اگر به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید، متوجه میشوید که چه وزن روغن، هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید، و هر بار که انجام میدهید، چه مقدار روغن باید در آن بریزید. اینها همه ارقام مهمی هستند که باید بدانید، اما دفترچه راهنمای شما ممکن است شامل چه نوع روغنی نباشد. این شاید مهم ترین انتخاب در هنگام انتخاب روغن جدید شما باشد، زیرا می تواند تأثیر بسیار مهمی بر سلامت موتور شما داشته باشد.
آیا همه روغن موتور خودرو یکسان هستند؟ اصلا. در این سایت، کارشناسان تعمیر خودرو ما انواع مختلف روغن موتور، از جمله روغن موتور معمولی، مصنوعی، ترکیبی مصنوعی و مسافت پیموده شده را پوشش میدهند و به شما کمک میکنند تعیین کنید کدام یک برای وسیله نقلیه شما مناسب است.
روغن معمولی
روغن معمولی روغن موتور استاندارد شماست. این از نفت خامی تولید می شود که از زمین بیرون کشیده می شود و سپس در یک کارخانه تصفیه می شود. افزودنی ها و فرآیندهای مختلفی برای بهبود ویسکوزیته (ضخامت) و ویژگی های محافظ موتور انجام می شود و سپس برای استفاده در موتور شما بطری می شود و فروخته می شود.
این کار دارای نکات مثبت و منفی است. بزرگترین مزیت: هزینه. روغن معمولی یک گزینه بسیار مقرون به صرفه برای محافظت از موتور و کارکرد نرم خودرو است. همچنین نسبتاً مؤثر است. این روزها واقعاً روغن موتور و روغن دنده بدی در بازار وجود ندارد. تا زمانی که وزن و مقدار مناسب را بدست آورید، می توانید انتظار عملکرد معقولی را داشته باشید. با این حال، نقاط منفی آنها بیشتر از انواع دیگر است. به دلیل مواد طبیعی، آنها تمایل به تصفیه کمتری دارند. آنها همچنین درجه حفاظت کمتری نسبت به انواع دیگر ارائه می دهند.
روغن تمام سنتتیک
روغن موتور مصنوعی به طور کامل در یک کارخانه یا آزمایشگاه تولید می شود. به همین دلیل، آنها تمایل دارند بسیار سازگارتر باشند. زمانی که همه مواد شما مطابق با استانداردهای بسیار دقیق تری باشند، کنترل فرآیندهای تولید آسان تر است. بنابراین، این روغن ها تصفیه شده تر هستند و در کل برای موتور شما بهتر هستند.
اما این به معنای واقعی کلمه هزینه دارد. روغن موتور تمام سنتتیک گرانتر از روغن موتور ضد بخار معمولی است. خیلی زیاد نیست، توجه داشته باشید، اما به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که در صورت استفاده از روغن تمام سنتتیک، بسته به میزان مصرف خودرو، از 20 تا 40 دلار اضافی برای تعویض روغن خود بپردازید. روغنهای مصنوعی نیز عمر طولانیتری دارند، و در مقایسه با روغنهای معمولی قبل از نیاز به تعویض، مدت زمان و مسافت بیشتری را طی میکنند.
روغن ترکیبی مصنوعی
روغنهای ترکیبی مصنوعی نوعی روغن هیبریدی هستند که از مواد مصنوعی و طبیعی تولید میشوند. به عبارت دیگر، این ترکیبی از روغنهای معمولی و مصنوعی است که سعی میکند برخی از مزایای هر دو را در عین کاهش معایب آنها جلب کند.
نتایج تقریباً دقیقاً همان چیزی است که انتظار دارید: آنها محافظت و عملکرد بهتری نسبت به یک روغن هیدرولیک معمولی ارائه می دهند، اما نه به خوبی یک روغن تمام مصنوعی. عمر آنها کمی بیشتر از روغن های معمولی است، اما نه به اندازه تمام سنتتیک. وقتی صحبت از قیمت به میان میآید، آنها کمی گرانتر از روغنهای معمولی هستند، اما نه به اندازه یک روغن فول سنتتیک. به طور کلی، آنها میانه خوبی برای کسانی هستند که به دنبال کاهش هزینه ها هستند، اما می خواهند کمی بیشتر به ماشین خود کمک کنند.
روغن مسافت پیموده شده بالا
روغن با مسافت پیموده شده یک شاخه تا حدودی منحصر به فرد از روغن است که کاملاً به تنهایی است. این محصولات دارای ترکیبی از افزودنی های منحصر به فرد هستند که برای کمک به محافظت از مهر و موم موتور طراحی شده اند که به نوبه خود از تبخیر روغن جلوگیری می کند و عملکرد کلی را بهبود می بخشد.
برای خودروهایی که کمی طولانیتر از کیلومترشمار میشوند، این حفاظت اضافی کلیدی است زیرا سوختن روغن کمی رایجتر میشود و به سایش بیشتر موتور و کاهش طول عمر کمک میکند.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.