ضروری ترین چیزی که در سرویس خودرو استفاده می شود روغن موتور است. روغن موتور یکی از روان کننده های اصلی است که نقش مهمی در چرخه احتراق دارد. موتور را خنک نگه می دارد و از آب بندی صحیح رینگ های پیستون در موتور آی سی اطمینان حاصل می کند. بنابراین، بیایید به تمام کارهایی که این مایع شگفت انگیز با ماشین ما می کند نگاهی بیندازیم.
روغن موتور اصطکاک بین اجزای مختلف موتور را در طول چرخه احتراق کاهش می دهد. با تهیه یک لایه نازک روغن، قطعات موتور به شدت به یکدیگر ساییده نمی شوند. بنابراین روغن موتور سایش و پارگی را کاهش می دهد.
اسیدها را خنثی می کند:
در طی فرآیند احتراق، سوخت و همچنین اکسید شدن سایر روان کننده ها اسید تولید می کنند. روغن موتور وظیفه خنثی کردن این اسیدها را بر عهده دارد.
لجن را پاک می کند:
این روغن موتور ایرانول نقش مهمی در اطمینان از تمیز بودن بلوک موتور و عاری از باقی مانده ایفا می کند. اگر لجن موتور به درستی حذف نشود، ممکن است منجر به انسداد شود.
از خوردگی و اکسیداسیون جلوگیری می کند:
یکی دیگر از عملکردهای روغن موتور جلوگیری از خوردگی است. روغن موتور از بلوک های سیلندر در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. بنابراین اکنون می دانیم که روغن موتور برای عملکرد روان موتور ضروری است. اما آیا می دانید همه موتورها نمی توانند با یک روغن موتور کار کنند؟
بله، موتورهای مختلف برای عملکرد و عملکرد عادی به روغن موتور و روغن دنده ایرانول متفاوتی نیاز دارند. سازنده خودرو روغن موتور را بر اساس پارامترهای خودروی شما توصیه می کند. شما باید درجه روغن موتور مورد نیاز ماشین خود را نیز بدانید. این به شما کمک می کند تا بهترین عملکرد را از موتور خود دریافت کنید. روغن مناسب باعث افزایش طول عمر موتور نیز می شود.
سوالی که باید در مورد روغن موتور خودرو خود بپرسید.
درجه روغن موتور چیست؟
روغن موتور دارای درجه های مختلفی است. SAE آنها را بر اساس ویسکوزیته آنها درجه بندی کرده است. ویسکوزیته مقداری است که اصطکاک داخلی سیال را بیان می کند. روغن موتورهای مختلف در دمای اتاق ویسکوزیته متفاوتی دارند. آنها همچنین به تغییرات دما واکنش متفاوتی نشان می دهند.
انواع روغن موتور چیست؟
قبل از خرید روغن موتور ضد بخار، بدانید که هاچ بک، سدان یا SUV شما به چه نوع روغنی نیاز دارد. درک آنچه در ماشین شما می رود ضروری است. این بعد از همه عامل تعیین کننده ای است که تضمین می کند موتور صاف، نرم و کارآمد کار می کند. به طور کلی سه نوع روغن موتور وجود دارد: روغن های معدنی، نیمه سنتتیک و روغن های مصنوعی.
روغن موتور معدنی
این خام ترین نوع روغن موتور برای روان کردن ورق فولاد است. روغن موتور معدنی بهعنوان ریشهای در نظر گرفته میشود که راه را برای روغنهای موتور مدرن هموار کرد. روغن معدنی در اصل روغن های نفتی تصفیه شده است که تحت درمان قرار می گیرند تا تحت طیف وسیعی از دما عمل کنند. علاوه بر این، روغن معدنی در بازار نسبت به دو نوع دیگر ارزانتر است. امروزه ما از روغن های معدنی در وسایل نقلیه و موتورسیکلت های قدیمی استفاده می کنیم.
بزرگترین مشکل روغنهای معدنی این است که روغنکاری و محافظت در برابر حرارت ناشی از اصطکاک کم یا بدون هیچ گونه روانکاری انجام میدهند. همچنین در دماهای سردتر عملکرد بسیار ناکارآمدی دارند. آنها همچنین در هنگام استفاده در دمای بالا بسیار مستعد خراب شدن هستند. روغن معدنی نیز نیاز به تعویض مکرر دارد. آنها بیش از 5000 کیلومتر دوام نمی آورند.
روغن موتور نیمه سنتتیک
این خود را درست در بین قلمرو روغن معدنی و فول سنتتیک قرار می دهد. روغن نیمه سنتتیک مقرون به صرفه بودن مواد معدنی و عملکرد مصنوعی را ارائه می دهد. این نوع روغن موتور در مقایسه با روغن های معدنی سه برابر محافظت می کند.
روغن نیمه سنتتیک به عنوان روغن ترکیبی مصنوعی نیز شناخته می شود. در اینجا مقدار کمی روغن موتور مصنوعی با روغن معدنی مخلوط می شود. این بدون افزایش هزینه، خواص آن را افزایش می دهد. افزودن روغن مصنوعی باعث افزایش ویسکوزیته و مقاومت در برابر سایش روغن موتور در دماها و تنش های بالاتر می شود. روغنهای موتور ترکیبی مصنوعی نیز میتوانند عملکرد بهتری در دماهای پایینتر در مقایسه با روغنهای معدنی داشته باشند.
نکته مهم در مورد نیمه مصنوعی این است که سطح محافظتی بالاتری از یک ماده مصنوعی کامل ارائه نمی دهد.
روغن موتور کاملا مصنوعی
این پیشرو در فناوری روغن موتور است. روغن گیربگس موتور تمام مصنوعی محافظت عالی را ارائه می دهد و به بهره وری بیشتر سوخت کمک می کند.
روغن های مصنوعی در آزمایشگاه تحت درمان گسترده ای قرار می گیرند. این فرآیند روغن معدنی را به اساسی ترین مولکول ها تجزیه می کند. این باعث برتری قابل توجهی آنها نسبت به همتایان خود می شود. این همچنین به حذف هر گونه ناخالصی به میزان بسیار بالایی کمک می کند. مولکول های روغن مصنوعی نیز از نظر اندازه و شکل بسیار سازگار هستند و روانکاری عالی را ارائه می دهند.
روغن مصنوعی کامل در دماهای پایین یا بالا و یا تحت استرس فوق العاده در بهترین حالت خود عمل می کند.
علم پشت تولید روغن موتور صادراتی مصنوعی یک علم گران قیمت و پر زحمت است که باعث می شود روغن های مصنوعی به طور قابل توجهی همکاری کنند.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.